Waar moet je aan denken als je gaat verhuizen?

Oh wat fijn de datum van de overdracht van je/jullie nieuwe huis komt steeds dichterbij. Bijna verhuizen! Althans. Waarschijnlijk ben je druk geweest met de inrichting. En is de schilder geregeld of je gaat het zelf doen. Of heb je een huis gekocht wat helemaal af is en waar je zo in kan.

Maar er zijn ook praktische zaken wat geregeld moet worden. Waar moet je aan denken als je gaat verhuizen? We helpen je hier graag mee op weg. Denk aan energie, internet, tv en verzekeringen. Ook dien je jouw nieuwe adres door te geven aan verschillende instanties en de gemeente. Even de praktische zaken voor je op een rij.

• Adreswijziging

Geef een adreswijzing altijd door aan de gemeente waar je nu woont en de gemeente waar je straks komt te wonen. Doe dit 4 weken vóór en uiterlijk 5 dagen na je verhuisdatum. Je nieuwe adres wordt geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP). Andere bedrijven & abonnementen kun je zelf informeren, of je maakt gebruik van de verhuisservice van Post nl. Zij informeren de grotere bedrijven over jouw adreswijziging en je kunt direct de post laten doorsturen naar je nieuwe adres. Let op hier zitten wel kosten aan verbonden.

• Energie

Gas en licht regel je makkelijk door uiterlijk 2 weken voor de overdracht van de woning een energiecontract af te sluiten op je nieuwe adres. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je huidige contract mee te nemen. Maar wellicht is overstappen voordeliger voor je. Even uitzoeken dus, misschien kun je zo mooi wat besparen. Houd er trouwens wel rekening mee dat je wanneer je een periode twee huizen hebt, omdat je nog gaat klussen in het nieuwe huis, tijdelijk hogere energiekosten hebt.

• Meterstanden water

Voor water kun je niet zelf een leverancier kiezen, dit is regio gebonden. Noteer de meterstanden van het water en geef dit zelf door aan jouw (nieuwe) aanbieder. Ook de eindstand van je vorige woning zal je zelf even door moeten geven.

• Regel alvast het internet, tv en bellen

Start hier op tijd mee want iedere aanbieder hanteert hiervoor een ander termijn. En je wil natuurlijk wel gelijk internet op je nieuwe adres. Je kunt er vaak voor kiezen om je huidige contract mee te nemen of om over te stappen naar een andere provider. Check wel eerst even of je contractperiode al beëindigd is en je dus eventueel kosteloos kunt overstappen.

• Verzekeringen

Koop je een woning dan moet je voor je gaat verhuizen een opstalverzekering en inboedelverzekering afsluiten. Met een opstalverzekering is je woning verzekerd tegen schade door brand, storm en inbraak. Met een inboedelverzekering, het woord zegt het al, verzeker je de spullen in je huis die niet ‘nagelvast’ zitten.

Sommige verzekeringen zijn verplicht en andere zijn verstandig.

Hieronder vind je ze op een rijtje.

Opstalverzekering: Deze verzekering moet je meestal verplicht afsluiten van je hypotheekverstrekker. De opstalverzekering verzekert eventuele schade aan je woning. Je verzekert het bedrag dat nodig is om het huis op dezelfde plek en in dezelfde staat opnieuw te bouwen.

Overlijdensrisicoverzekering: Als je met je partner een huis koopt en/of kinderen hebt, dan moet je denken aan een overlijdensrisicoverzekering. Dit zorgt ervoor dat ze in geval van jouw overlijden niet in de financiële problemen zullen komen.

Inboedelverzekering: Deze verzekering is niet verplicht, maar erg verstandig. De inboedelverzekering dekt namelijk schade aan je spullen in huis.

Rechtsbijstandverzekering: Hiermee ben je verzekerd voor juridische hulp bij een conflict. Bijvoorbeeld met een van de buren of een aannemer.

Aansprakelijkheidsverzekering: Hiermee dek je de schade die je per ongeluk kunt veroorzaken aan spullen van een ander. Ook schade die ontstaat doordat iemand door jou gewond is geraakt en schade die door jouw bezittingen zijn veroorzaakt is hierdoor verzekerd.

Woonlastenverzekering: Als je deze verzekering afsluit dan kun je (een gedeelte van) je hypotheek blijven betalen in geval van arbeidsongeschiktheid of werkloosheid. Soms ben je hiervoor al verzekerd bij je werkgever en ook als je zelf voldoende geld hebt om dit op te vangen is deze verzekering niet nodig.

• Verborgen gebreken?

Een goede voorbereiding is het halve werk. De eindinspectie, waar moet je allemaal op letten? Het is natuurlijk ook een feestje, maar blijf ook kritisch tijdens de inspectie. Is alles daadwerkelijk zo als afgesproken? De meeste inspecties duren 30 – 45 minuten.

Waar moet je allemaal op letten bij de eindinspectie:

  • Kunnen alle ramen en deuren open? Soms zijn er ‘speciale foefjes’…
  • Zijn alle sleutels aanwezig? En welke sleutel is waarvan?
  • Zijn er apparaten in huis die om meer uitleg vragen?
  • Zijn er nog onderhoudsboekjes en garantiepapieren?
  • Controleer of het toilet doorspoelt en alle kranen, ook op warm water.
  • Werkt de verwarming?
  • Ruik je een vreemde (riool)geuren? Vraag waar dit vandaan komt.
  • Werken alle lichtschakelaars goed?
  • Zijn alle afvalcontainers aanwezig en leeg.
  • Hoe werkt het met eventuele afvalpas?
  • Zijn er nog spullen in de woning aanwezig wat niet is afgesproken? Vergeten misschien?
  • Neem samen de lijst van zaken door. Zijn alle roerende zaken die zijn overgenomen of die achter zouden blijven aanwezig?
  • Controleer de meterkast, werkt alles naar behoren?
  • En niet te vergeten: neem samen de meterstanden op. Maak bij voorkeur een foto die je met elkaar deelt of vul een formulier in die door beide partijen wordt ondertekend.
  • Zijn er verder nog bijzonderheden of punten die je moet weten? Vraag dit aan de verkopers of de verkoopmakelaar.

Alles oké?

Bijna altijd zijn de inspecties een feestje. Iedereen is blij! Maar helaas kan het voorkomen dat er iets niet in orde is. Is dit het geval? Dan is het heel belangrijk dat je dit meteen meldt bij de verkoper, diens makelaar en de notaris. Afhankelijk van het gebrek/probleem teken je wel of niet de koopovereenkomst bij de notaris.

Als alle punten kloppen, de meterstanden genoteerd zijn en alle roerende zaken die achter zouden blijven kloppen, wordt er door beide partijen een inspectieformulier ondertekend. Hierdoor heb je iets om op terug te vallen. Eventuele gemaakte afspraken kun je hier ook op vermelden. Bijvoorbeeld een lekkende kraan die nog gemaakt gaat worden door de verkopende partij.

Alles naar tevredenheid? Jeej, op naar de notaris. Veel plezier!

Wil je na het lezen van deze blog meer informatie of heb je nog vragen? Neem dan even contact met ons op!

Succes!

 

 

0 0 votes
Artikel waardering

Angela Timmerman

Graag stel ik mij even aan je voor: Ik ben Angela Timmerman, makelaar en eigenaar van Mevrouw Vastgoed Makelaardij. Bij Mevrouw Vastgoed Makelaardij vinden wij aandacht voor elkaar en voor onze klanten belangrijk. Onze missie jou helpen een thuis te creëren!

Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
guest
0 Reacties
oudste
nieuwste
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x